Com a conclusió, destaquem la importància de la pràctica en diferents aspectes:
1. Reconeixement dels fets històrics i la visió de l'art de la Guerra. Amb aquesta pràctica hem conegut dues visions diferents de la Guerra i els motius que normalment es reflecteixen en l'època pels pintors al tractar-se de vegades d'encàrrecs realitzats per a la noblesa per a retratar l'aspecte heroic de la batalla.
2. La visibilització de la dona en la guerra. La figura femenina tradicionalment està representada des d'un punt de vista masculí de musa i objecte de desig. En aquesta ocasió veiem a la dona des del realisme de les seues accions en un context d'enfrontament bèl·lic. Un fet innegable el seu paper en la Guerra però que fins a aqueix moment semblava no estar reflectit en les obres dels pintors espanyols i que en aquesta sèrie de gravats de Goya les mostra en la seua realitat, humana davant l'irracional, defensant la seua vida de manera feroç, sent atacades i víctimes, sent l'últim ressort i bastió en la defensa d'una ciutat. No hi ha distinció de gènere en la supervivència i aqueixa visibilització ens ha resultat d'una força extraordinària. Davant el quadre de la rendició de Bailén no sorgeixen aquests sentiments, és opulent, magnífic, heroic,... Però no té l'ànima d'un gravat de Goya. Almenys als nostres ulls.
Goya: "Auto de fe de la Inquisición"
3. La perspectiva humanista del conflicte en el qual no es pren partida per cap bàndol, simplement com a observador d'una realitat. En aquesta faceta hem recordat entre els membres del grup algunes pel·lícules bèl·liques que tracten així el conflicte: "Full Metall Jacket" de Stanley Kubrick, "Come and See" de Elen Klimov, "The Deer Hunter" de Michael Cimino, "The Thin Red Line" de Terrence Malick, "Apocalypse Now" de Francis Ford Coppola, "Roma, Citta aperta" de Roberto Rossellini, "M.A.S.H" de Robert Allman o "Ran" de Akira Kurosawa. Totes elles obres que estan impregnades pel mateix esperit de reflectir la devastació amb una visió crítica en la qual no hi ha gens d'heroic a aniquilar a l'enemic que no deixa de ser un ésser humà.
En conclusió, molts motius que fan prendre en consideració la necessitat de recordar el nostre passat per a ser crítics amb el nostre present i saber que volem per al futur en una societat, que per desgràcia es fractura constantment. Unida a la visita a l'Arxiu Històric Provincial d'Alacant, ha sigut dos moments idonis per a reflexionar de la importància de reflectir aquests valors en les nostres vides.
En 2006, Milos Forman va estrenar la pel·lícula "Els Fantasmes de Goya", interessant per a completar la pràctica:
BIBLIOGRAFIA
- Antigüedad del Castillo-Olivares, M.D. (2009-2010). Goya, las mujeres y la Guerra de la Independencia. Espacio, Tiempo y Forma, serie VIII, Historia del Arte, t. 22-23, 2009-2010, pp. 157-182.
- Fundación Goya en Aragón (s.f.). Pàgina d’inici. [En línia]. Consultat el día 31/03/2017. Disponible en:
- http://www.fundaciongoyaenaragon.es/
- Museo Nacional del Prado (10 agost 2010). Exposición: Los desastres de la guerra (Albúm de Ceán). Video a YouTube. [En línia] Consultat el dia 30/03/2017. Disponible en:
- https://www.youtube.com/watch?v=kMKUjmCm6K0
- Museo Nacional del Prado. Goya en el Prado (s.f.). Desastres de la Guerra. [En línia]. Consultat el dia 31/03/2017. Disponible en:
- https://www.goyaenelprado.es/obras/lista/?tx_gbgonline_pi1%5Bgocollectionids%5D=27
- Museo Nacional del Prado (s.f.). La rendición de Bailén (de la tradición y de la historia). 1864 Óleo sobre lienzo, 338 x 550 cm. Autor de la obra de arte: José Casado del Alisal. [En línia]. Consultat el dia 31/03/2017. Disponible en:
- https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/la-rendicion-de-bailen-de-la-tradicion-y-de-la/ec14e35d-3fdf-43d7-9efe-2cce72cec348
- Museo Nacional del Prado (s.f.). Nº 5 Y son fieras. 1810 – 1814 Aguafuerte, Aguatinta, Bruñidor, Punta seca sobre papel avitelado, ahuseado, 158 x 210 mm. Autor de la obra de arte: Francisco de Goya y Lucientes. [En línia]. Consultat el dia 31/03/2017. Disponible en:
- https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/y-son-fieras/a51fcbd7-c5f9-4c15-8a8a-acfd65f28863
- Real Academia de Bellas Artes de San Fernanado (rabaf.com) (s.f.). Desastres de la Guerra. [En línia]. Consultat el dia 30/03/2017. Disponible en:
- http://www.realacademiabellasartessanfernando.com/es/goya/goya-en-la-calcografia-nacional/desastres-de-la-guerra
- Revista de Libros (RDL). Parra López, E. (01/01/2010). Mujeres en la Guerra de la Independencia. [En línia]. Consultat el dia 31/03/2017. Disponible en:
- http://www.revistadelibros.com/articulos/mujeres-en-la-guerra-de-la-independencia
GRUP "CAPS PARLANTS"
Susana Andrés Juan
Francisco Antonio Martínez Carratalá
María Isabel Ortuño Hernández
Nerea Pina Soler
Diana Robles Navarro
Comentarios
Publicar un comentario